انژکتور چیست؟ انژکتور چه اهمیت و کاربردی در مصرف سوخت خودرو دارد؟ در این مطلب از وبلاگ اسپارک سنتر همراه ما باشید تا شما را با کارکرد این قطعه در خودرو و علائم خرابی آن آشنا کنیم.
یکی از مهمترین قطعاتی که در خودروهای با سوخت نقش اساسی دارد، انژکتور مصرف سوخت یا سیستم پاشش است. برای داشتن عملکرد صحیح موتور خودرو، بایستی از انژکتورها به خوبی مراقبت کنیم. چرا که استفاده از سوخت بیکیفیت و با ذرات ناخالصی میتواند به مرور عملکرد این قطعه را تحت تاثیر قرار دهد.
انژکتور در خودرو قطعهای است که در ورودی سیلندر قرار میگیرد و وظیفه آن تنظیم و پاشش سوخت به داخل سیلندر خودرو است. طی این فرایند احتراق سوخت انجام شده و انرژی خودرو برای حرکت تامین میشود. در صورتی که انژکتور به درستی کار نکند، خودرو با مشکل روبرو میشود. در این شرایط شاهد ریپ زدن خودرو هستید. انژکتور در خودرو یک قطعه الکترونیکی مکانیکی است که در ابتدای سیلندر قرار میگیرد.
قبل از استفاده این قطعه در طراحی موتور خودروها کار سوخت رسانی توسط کاربراتور انجام میشود. کاربراتور سوخت را به سیلندرها میفرستاد. این در حالی بود که خودروهای کاربراتوری استهلاک بالایی داشتند و میزان هدر رفتن سوخت در آنها زیاد بود. درنتیجه کم کم انژکتورها جایگزین شدند.
خودروهایی که مجهز به سیستم انژکتوری هستند، سنسورهای مختلفی دارند که فعالیتهای فنی خودرو را مورد بررسی قرار میدهد. از جمله این سنسورها میتوان به سنسورهای دو موتور، فشار منیفولد، دریچه گاز و سنسور اکسیژن اشاره کرد. این سنسورها اطلاعات بخشهای مختلف موتور را بررسی کرده و برای پردازش به سیستم ECU خودرومیفرستد. این سیستم دستورهای لازم را برای عملکرد بهینه موتور به قسمتهای مختلف ارسال میکند که یکی از این قسمتها انژکتور خودرو است.
احتراق داخلی از طریق دو نوع پاششی و تزریق مستقیم انجام میشود. انژکتور برای خودروهای پاششی مورد استفاده قرار میگیرد. این قطعه در ابتدای ورودی هوای سیلندر قبل از سوپاپ یا داخل محفظه احتراق قرار میگیرد. برای هر سیلندر میتوانید از یک یا دو انژکتور استفاده کنید. انژکتور، سوخت را مانند پودر به داخل سیلندر میپاشد تا سوخت به طور کامل در محفظه احتراق قرار بگیرد. بنابراین به طور مستقیم با کامپیوتر خودرو نیز در ارتباط بوده و سوخت سیلندر را تامین میکند. سنسور اکسیژن در کنار سیلندر، وظیفه اکسیژن رسانی به سوخت را دارد. در صورتی که سوخت کم و زیاد شود، عملکرد خودرو تحت تاثیر قرار میگیرد. اگر سوخت به میزان کم به داخل سیلندر تزریق شود، شاهد ریپ زدن خودرو هستید. در صورتی که این پاشش بیش از حد باشد، احتراق به درستی انجام نمیشود.
داخل انژکتورها یک مگنت وجود دارد که دو پایه خروجی آن بر روی انژکتور سوار شده است. یکی از این پایهها برق مستقیم 12 ولت را از رله دوبل و دیگری برق منفی را از ECU میگیرد. زمانی که ECU تشخیص دهد که سیلندر یک و چهار در حال پاشیدن است، دستور منفی به انژکتور میدهد. به طور ملی انژکتور مقاومتی بین 12 تا 16 اهم دارد که مربوط به مقاومت سیم پیچ انژکتور است.
سیستمهای انژکتوری به چند دسته مختلف تقسیم میشوند که شامل موارد زیر است:
در این سیستمها هر انژکتور به صورت جداگانه برای پاشش سوخت به سیلندر مجزا مورد استفاده قرار میگیرد.
در سیستمهای مکانیکی، سوخت به طور مداوم و پیوسته پاشش میکند.
این سیستمها محدوده بیشتری از کارکرد موتور را به سیستم کنترل حلقه باز الکترونیک فراهم میکند که در نهایت سوخت خودرو را تامین میکند.
در این سیستمها از انژکتورهای الکترومغناطیسی برای پاشش سوخت استفاده میکند.
در این سیستمهای انژکتوری از یک واحد انژکتوری کنترل الکترونیکی و یک انژکتور الکترومغناطیسی دقیقا در بالای دریچه گاز استفاده میکنند. در این سیستم انژکتوری، سوخت به طور پیوسته به داخل مانیفولد ورودی پاشیده میشود.
انژکتورها یک فیلتر بسیار ظریفی دارد که سوخت قبل از ورود به مجموعه احتراق و انژکتور از آن عبور میکند تا از هر ناخالصی پاک شود. این فیلتر نازک بوده و ممکن است به مرور، ذرات معلق و اثرات آلودگی در آن رسوب کند. ضمن اینکه گاهی ذرات ریز میتواند از این فیلتر عبور کند و سپس بر روی سوراخ ریز خروجی انژکتور قرار بگیرد و به این ترتیب، میزان پاشش انژکتور را کمتر کند.
در این شرایط خرابی مکانیکی در خودرو اتفاق میافتد که ECU خودرو متوجه آن نمیشود. در واقع تغییری در مدت زمان پاشش خودرو رخ نمیدهد. اما از آن جایی که انژکتور نمیتواند سوخت کافی را به بیرون بپاشد، توان موتور کاهش پیدا میکند. اجزای مومی بنزین نیز میتواند موجب اختلال در عملکرد انژکتور سوخت شود. ذرات مومی در زمان روشن بودن موتور، گرمای اطراف انژکتور را گرفته و سریعا تبخیر میشود. در نهایت به مرور با رسوبی تشکیل میدهند، در پاشش سوخت انژکتور تاثیر میگذارند.
علائم زیر به شما نشان میدهد که انژکتور خودرویتان دچار گرفتگی شده است و تنظیمات سوخت و هوا به درستی انجام نمیشود:
زمانی که خودرو ریپ زده و دور گرفتن آن کمتر شود.
در این زمان با استفاده از دستگاه شستشوی انژکتور دستی هم میتوانید عیب را در موتور کاهش دهید. اضافه کردن مایع تمیزکننده انژکتور نیز میتواند در تمیز کردن انژکتور موثر واقع شود.
دستگاههای سوخت سنج آلایندهها را اندازه گیری میگیرد. در واقع در این آلایندهها، مقادیر گازهایی که از خودرو خارج میشود و ناشی از سوخت خودرو است، مورد اندازه گیری قرار میگیرد.
با توجه به مواردی که گفتیم، در صورتی موتور خودرو عملکرد صحیحی خواهد داشت که از انژکتورهای آن به خوبی مراقبت و نگهداری شود. تعویض انژکتور چندان راه حل مناسبی نیست چرا که با توجه به گران بودن این قطعه، بایستی هزینه زیادی برای تعویض آن صرف کنید. ضمن اینکه دستیابی به انژکتورهای با کیفیت مناسب، کار راحتی نیست.
برای حل این مشکل، میتوانید از دستگاه انژکتور شور استفاده کنید. به کمک این دستگاه، میتوانید عملکرد انژکتور را بررسی کرده و ناخالصیها را به طور کامل از بین ببرید.
همچنین بخوانید: کد حرارتی روی شمع خودرو یا شمع موتور سیکلت چیست و چه کاربردی دارد؟
بیشتر بخوانید: تفاوت شمع های ایریدیوم و پلاتینیوم در چیست؟
همچنین بخوانید: علت افزایش مصرف سوخت خودرو چیست؟
[su_box title=”دنبال خرید شمع خودرو یا موتور سیکلت اصل با مناسبترین قیمت هستید؟ “]
کافی است همین حالا به صفحه خرید شمع خودرو یا صفحه خرید شمع موتور سیکلت از فروشگاه اینترنتی اسپارک سنتر مراجعه کنید و خرید خود را اینترنتی انجام دهید تا مشتری دائمی ما شوید.
[/su_box]
[su_box title=”دنبال خرید شمع خودرو به صورت عمده هستید؟ “]
کافی است همین حالا به صفحه عمده فروشی شمع خودرو از فروشگاه اینترنتی اسپارک سنتر مراجعه کنید و از تخفیفات ما استفاده کنید.
[/su_box]
در اسپارک سنتر دنبال چه برند از شمع خودرو هستید؟
[su_table]
[su_table responsive=”yes” alternate=”no” fixed=”yes”]
[/su_table]
دیگر شمع های موجود در اسپارک سنتر عبارتند از:
خرید شمع موتور دریایی | خرید شمع موتور کشاورزی | خرید شمع موتور هوایی
به نظر شما به جز مواردی که در این مقاله بررسی کردیم طریقه شکستن شیشه با شمع ماشین دیگر چگونه می توانند باشند؟ برای ما بنویسید. در صورتیکه سوالی دارید در همین قسمت با ما و دیگر کاربران اسپارک سنتر در میان بگذارید.